Bəlkə bloqum kiminsə qarşısına çıxar və həmin adam da “yaxşı bir film
de, baxım” havasında olar. Bu yazı ilə mən ona nəsə çatdıra bilsəm, oturub bu
filmə baxar, vaxtı da film axtarmaqla keçməz) Cüzeppe Tornatorenin “1900-ün əfsanəsi”
filmindən bəhs edirəm. Rejissor haqqında bir ip ucu verim: məşhur “Malena” və
“Yeni kinoteatr “Paradiso”nu ərsəyə gətirən o möhtəşəm adam.
Əhvalat Atlantik okeanında, Avropadan Amerikaya sərnişin daşıyan
“Virginian” adlı gəmidə başlayır. Gəminin işçilərindən biri qaradərili Danny
restoranda körpə uşaq tapır. Uşağı böyütmək qərarına gəlir. Adını nə qoyum deyə
fikirləşəndə təsadüfən uşağı tapdığı ilə uyğun 1900 qoyur. Günlərin bir günü
uşaq hələ balaca ikən Danny gəmidə bir qəza nəticəsində həyatını itirir. Uşaq gəmidəkilərin
himayəsində, elə gəmidəcə, quruya ayaq basmadan yaşayır. Bir gün gecə gəmidəkilər
yatanda o zalda pianoda öz-özünə ifa etməyə
başlayır. Beləcə, bu balacanın heç yerdə öyrənmədiyi gizli və qeyri-adi
istedadı kəşf olunur.1900 böyüyür və çox məşhur pianoçu olur.Onun istedadını
okean dalğaları ilə qurudakılara çatdırır, hər yerdən onun ifalarını dinləməyə,onu
görməyə gəlirlər. 1900 daha bir qeyri-adiliyi isə heç vaxt quruya ayaq
basmamasıdır. İllər keçir, qoca “Virginian”I hamı tərk edir, bircə 1900-dən
başqa. Gəmini partlatmaq istəyəndə onun ən yaxın dostu, çoxdan gəmini tərk
etmiş trumpetçi Max gəlib onu tapır və onu
gəmini tərk etməyə razı salmağa çalışır. Və filmin ən maraqlı, ən
yaddaqalan, düşündürücü hissəsini izləyirik. İki bir-birini çox yaxşı tanıyan
dostun dialoqunu.
(Filmi türkcə izlədiyimdən türkcə də paylaşıram)
-
Max: “Benimle gel, 1900, büyük patlamayı rıhtımdan
izleyelim ve sonra sıfırdan başlayalım, bazen en geriye, başa dönmen
gerekebilir, 1900.İyi bir öykün ve onu anlatacak bir kimsen oldukça gerçekten
işin bitmemiştir, unuttun mu bunu bana sen söylemiştin. Şimdi anlatacak ne çok
öykün vardır senin düşünsene. Dünya senin her sözünü can kulağıyla dinleyecek. Müziğine
deli olacaklar inan bana, tüm şehir...”
-
1900: “Tüm bu
şehir sonunu göremiyorsun. Son, lütfen, lütfen bana onun sonu nerde gösterir
misin?Şu geminin iskelesinde her şey güzeldi ve paltomun içinde ben de muhteşemdim, çok
yakışıklıydım ve harika görünüyordum ve gemiyi terk etmek konusunda hiç
tereddütüm yoktu. Sorun yoktu. Beni durduran gördüklerim değildi, Max, beni
durduran görmediklerimdi. Bunu anlayabiliyor musun? Görmediklerim. Bu koca
şehirde sondan başka her şey vardı, ama bir sonu yoktu.Görmediğim şeyse, bütün
her şeyin nerde son bulduğuydu. Dünyanın sonu. Piyanoyu ele alalım.tuşlar
başlar.. tuşlar biter.. Bilirsin ki onlardan seksensekiz tane vardır, hiçbiri
sana farklı bir şey söylemez. Onlar sınırsız değildir. Sınırsız olan sensindir.
Ve bu seksensekiz tuş üzerinde yapabildiğin müzik sınırsızdır. Ben bundan
hoşlanıyorum. Bununla yaşayabilirim.Beni geminin iskelesine getiriyorsun ve
önüme milyonlarca tuşu olan bir piyanoyu itiyorsun. Bu piyanonun tuşları
sınırsız. Eğer sınırsız sayıda tuşu varsa o piyanoda çalabileceğin hiçbir müzik
yoktur,bu, tanrının piyanosu. Tanrının caddeleri, görmüyor musun, orada
binlerce cadde vardı. Nasıl yapıyorsunuz, yalnızca birini nasıl seçiyorsunuz? Bir
tek kadın. Bir tek ev. Kendinin diyebileceğin bir toprak parçası ve
seyredebileceğin bir tek manzara. Ölmek için bir tek yol. Bütün bu dünya nerede
biteceğini bilmeden üstüne yükleniyor. Nerede sona erebileceğini bile
bilmiyorsun.Yalnızca bunu düşünerek parçalanacağından hiç korkmadın mı? Onun
içinde yaşamanın muazzamlığını...Ben bu gemide doğdum ve dünya benim yanımdan
gelip geçti. Ama her seferinde ikibin kişi. Ve burda arzular vardı. Ama asla
geminin pruvasıyla kıçı arasına sığdırabileceğinden daha fazlası değil. Mutluluğunu
sınırsız olmayan bir piyano çalarak yaşarsın. Ben bu şekilde yaşamayı öğrendim.
Kara.. kara benim için fazla büyük bir gemi. Çok güzel bir kadın. Çok uzun bir
yolculuk. Çok yoğun bir parfüm. Onun müziğini nasıl yapacağımı bilmiyorum. Bu
gemiden ayrılamam ben. En iyisi yaşamıma burda nokta koymak. Hem ben hiçkimse
için var olmadım. Sen bir istisnasın, Max. Sen burda olduğumu bilen tek
kişisin. Sen azınlıksın.Ve buna alışsan iyi edersin. Affet beni, dostum. Ama
burdan ayrılmıyorum"…
Filmin haqqına girib də, təkcə
bu hissəni nəzərə çarptırdım. Düzdür, bu, tamaşaçıların da yaddaşında uzunmüddət
qalacaq hissədir. Amma filmdə yaddaqalan kiçik detallar, maraqlı dialoqlar çoxdur.
Məsələn: uşaq vaxtı 1900-lə Danny arasında keçən dialoq:
-1900: Danny, anne ne demek?
-Danny: Anne bir attır, atların en iyisidir, liderdir, anneye
oynarsan sırtın hiç bir zaman yere gelmez.
-1900: Danny, yetimhane ne
demek?
-Danny: Yetimhane çocuğu
olmayan yetişkinlerin gittikleri hapishane gibi bir yerdir.
-1900: Yani ben olmasaydım seni yetimhaneye mi koyacaklardı?
-Danny-Evet dostum.
Tim
Rothun möhtəşəm aktyorluğu, Ennio Morriconenin unudulmaz musiqiləri ilə bu film
uzun müddət ağlınızda qalacaq.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder