Oktyabrın
növbəti kitabı da Zülfü Livanelinin “Mutluluk”u oldu. Zülfü Livanelinin
mahnıları bir çox dinləyicinin könlünə yol tapıb. Elə təkcə “Güneş topla benim için” mahnısı
bir çoxlarının sevimlisi olub. Onun yazıçılıq istedadını bu il öyrənmiş
oldum. Araşdırdığımda məlum oldu ki, yazıçı Türkiyədə sevilərək oxunur. Zülfü
Livanelini “Serenad” əsəri ilə oxumaq istəyirdim, amma qarşıma “Mutluluk”
çıxdı, mən də onu geri qaytarsam, mutluluk məndən üz döndərər deyə düşündüm ))
Kitabı bəyəndim. Yazıçının axıcı dili, dəst- xətti, hekayəçiliyi
var. Oxucunu intizarda, maraqda saxlaya bilir. Yazıçı kitabda Türkiyəni əsrlərdir,
elə bu gün də narahat edən problemlərdən bəhs edir, çirkinliklərin fərqinə vardırır, düşündürür.
Roman təkcə maddi sıxıntısı olan, adət-ənənə, namus
basqıları altında qalıb, yarı-yarımçıq qalan insanların deyil, həyatda yaxşı
mövqe tutmuş, yaxşı işi, ailəsi, həsəd aparılacaq çevrəsi, yaşamı olanların da əskikliklərini
anladır.
Türkiyədə əsrlərdir davam edən, kök salmış namus cinayətləri,
təcavüzə uğrayan qızlar, onların öz yaxınlarının əli ilə öldürülməsi, qızların
öz cinsiyyət orqanından iyrənməsi, nifrət edilməsi ruhunda böyüdülməsi, əsgər gedən oğlanların arvadlarına
onların atalarının, əmilərinin yiyələnməsi, “ər kötəyi” yəyən qadınlar, pozğun
təriqət şeyxləri, xürafat, mühafizəkarlığın iliklərinədək yeridilən insanların bir ümidlə İstanbula,
böyük şəhərlərə qaçışı və s. Yarı türk, yarı kürd yaşayan bir qəsəbədə
uşaqlıqdan bir yerdə böyüyən, oynayan, dost olan insanların dağlarda döyüş bölgəsində
bir-birilərini qana qəltan etmələri, döyüş bölgəsində minaya düşüb şikəst olan
insan dramı, tək ümidi qoyunları, eşşəkləri
olan insanların elini-obasını atıb yanan kəndlərdən qaçmaları ürəkağrıdıcıdır.
Van gölü sahillərindəki Suluca bölgəsində yaşayan anadan
yetim qız Meryem şeyx əmisi tərəfindən təcavüzə uğrayır və qızı əbədiyyən
susdurmaq, bu sirri özü ilə bərabər torpağa aparması üçün onu öz oğlunun əli ilə
öldürtmə “fərmanı” verir. Qızı İstanbula aparan əmisi oğlu Cemal qızı öldürə
bilmir, bacarmır. Bu ilikilin yolları yaxşı işi,ailəsi, çevrəsi,özünə görə sərvəti
olan, amma heç cür tamamlana bilməyən, öz axarını tapa bilməyən,yaşamına üsyan
edən, həyatdan qaçan, bəlkə də yaşamaq üçün qaçan professor İrfan Kurudalla kəsişir. Professor
zəngin həyatını, indiyədək qazandıqlarını geridə qoyub tək-tənha dəniz səyahətinə
çıxır.”İnsan insanın zəhərini alır” deyimi altında bu üçlü bir-birinə
sığınırlar. Professor balaca bədbəxt Meryemin həyatının dönüş nöqtəsi olur...
Kimse hayatından
memnun değil. Herkes derin bir huzursuzluk içinde kıvranıyor; daha iyi bir
hayata ulaşmak istiyor, ama o yeni hayatın ne olduğunun da farkında değil.
Tarifi yok; dolayısıyla toplumun mitolojisi ve ideali de yok.
Zengin bir
ailede doğmuş ve hayatı boyunca para sıkıntısı çekmemiş insanlar ile, sonradan
rahata kavuşanlar hemen ayrışıyordu. Profesör, ne kadar zengin olursa olsun,
bir adamın sıkıntılı bir çocukluk geçirip geçirmediğini hemen anlayabilirdi.
Galiba yoksul çocukluk günleri, bir insana ömür boyunca silinmeyecek bir damga
vuruyordu.
Nedense Türk
halkı sünnetin çok iyi bir şey olduğuna inanır ve bunu büyük bir temizlik
sayardı. Oysa İrfan, Türk erkeği denilen türün hayatı boyunca devam eden kadına
tapma ve kadın düşmanlığı çelişkisinin, küçük yaşta geçirilen bu sünnet
travmasına bağlı olduğunu düşünüyordu.
Bir an önce
hayatını değiştirme isteği sadece ölüm korkusundan değil, değerli hiçbir şey
yapmadan göçüp gidecek olmasından kaynaklanıyordu belki de. Uyuyan Endymion
gibi kendi kaderini belirleme cezasına çarptırılmış olma duygusu, bu dünyaya en
ufak bir çentik bile çizemeden geçip gitme korkusunun yarattığı bir şeydi.
Cumhuriyet dönemi,
Osmanlı’dan bir soylu sınıfı devralamamış, bu da İstanbul “elit”i denilen,
parası bol ama yaşam kültürü bakımından lümpen, acayip bir kesimin doğmasına
yol açmıştı.
Bütün insanlar
gibi bir ömür boyu yaşamın, gerçekten mutlu ve başarılı yaşamın başlayacağı
günü bekleyip de bir gün aniden o noktayı çoktan aşmış olduğunu ve artık ölüme
gittiğini anlayan bir adam ne hisseder diye düşünüyordu profesör; yürek
çöküntüsü mü? Evet!
Askerde
kendilerine, öldürecekleri düşmanın ‘insan olmadığı’ öğretiliyordu. İnsan
değildi onlar, başka bir şeydiler. Önünde duran da artık çocukluğunu bildiği
küçük kız değildi, bir kadındı, hem de lekelenmiş, boğazına kadar günaha
batmış, ailesinin yüzünü yere indirmiş, …
Aile bu utançla
yaşayamazdı ve asırlardan beri bu işin kuralı konmuş, cezası belirlenmişti.
Allah’ın isteğiydi bu…
Kız 13-14,
bilemedin 15 yaşında görünüyordu. Amerika’da bu yaştaki bir kızı hafifçe
okşamak bile hapisle sonuçlanır ve insan sapık damgası yerdi. Ama Anadolu
köylerinde yaşlı erkekler hep çocuk kızları alırlardı altlarına. Buna da kimse
sesini çıkarmazdı.
Normal
insanların niye güvenli toprakları terk etmediğini, niye kendilerini maceraya
açmadıklarını çok iyi anlamıştı artık. Mülkiyetleri kendilerine ait
hapishanelerde kalmalarının tek nedeni güvenlikti. Evleri ve eşyaları, koltuk
takımları, kanepeleri, yemek masaları, yemek takımları, gümüşleri, kristalleri
onların dışarı çıkmalarını engelleme değil, tam tersine büyük bir tehlikeye
karşı koruma görevi üstlenmişti. Hangi tehlike mi? Kendileri! Kurulu düzen,
insanın kendi kendisiyle karşılaşmasını engelliyordu.
Büyükelçi,
"İnsanoğlu, homo erectus olduğu andan itibaren kadınların vajinası
daraldı," dedi. "Buyüzden insanın dişisi çok zor doğurur. Hamileliği
ağır geçer, bebeği de diğer hayvan yavruları gibidoğar doğmaz yürüyemez. Bakıma
ihtiyacı vardır. Eee mağarada geçen uzun hamilelik ve annelikgünlerinde aileyi
kim besleyecek, kim av eti getirecek? Tabii ki bir erkek. Kendisini o aileye adamış
bir adam. Bu sebeple mağara devrinden beri dünyanın bütün kadınları, bütün
erkeklere üç soru sorarlar: Nereye gidiyorsun? Ne zaman geleceksin? Beni
seviyor musun? Bu iş mağara
devrinde böyleydi,
günümüzün New York'unda da, Paris' inde de, İstanbul'unda da böyle!"
Türkiye'nin burjuvası,
tam anlamıyla burjuva olamamıştı çünkü para kazandığı zaman ona yol gösterecek,
zevklerini inceltecek ve yaşam kültürünü öğretecek bir aristokrasi yoktu
önünde.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder